Dvaja mŕtvi pri behu na Zugspitze

02.08.2008
dvaja-mrtvi-pri-behu-na-zugspitzeV polovici Júla (13.07.2008) sa konal tradičný extrémny beh na Zugspitze (2962). Za daždivého počasia sa postavilo na štart o 9 hod. približne 550 bežcov. Štartovalo sa v dedinke Ehrwald na tirolskej strane Zugspitze (na hraniciach s Nemeckom). Odhadovaný čas najrýchlejších na 15 kilometrovej trati s prevýšením 2100 metrov bol dve hodiny. Cieľ sa nachádzal vo výške 2644 metrov.
                    Na internetovej stránke pretekov usporiadatelia varovali pred očakávaným zhoršením počasia. Vo vrcholových pasážach bolo predpovedaných pre deň pretekov 3-5 stupňov a vietor do 80km/h.

Trať viedla najprv asi sedem kilometrov cez lesy a kvitnúce lúky. Tu sa nestalo nič mimoriadne. Postupne so stúpajúcou nadmorskou výškou sa však dážď zmenil na sneženie a k tomu sa pridal ľadový vietor.

V tomto čase sa už pretekári vynorili z lesa, mnohí len v trenkách a krátkom tričku a začali vystupovať po úzkom horskom chodníčku prudko do kopca. Medzitým tu už napadlo desať centimetrov snehu. Mokrí od dažďa, snehu a potu sa predierali trénovaní športovci ďalej hore.

Slová jedného z prvých v cieli: Na štarte bolo ešte 15 stupňov. Preto väčšina bežcov štartovala v trenkách a tričku, rovnako ako ja. Približne od výšky 2300 metrov sa počasie radikálne zhoršilo: zima, sneh a silný vietor. To človeka tak podchladí, že stráca koordináciu pohybov, nemôže ani normálne kráčať. Až som pribehol do cieľa, bol som totálne hotový, ani som si nevšimol, kedy mi zavesili okolo krku medailu. Aj napriek tomu, že som sa mohol zohriať vo Whirlpoolke, ešte som sa jednu hodinu celý triasol...

Pre mnohých bežcov bolo toto vypätie síl príliš veľké a jednoducho neboli schopní sa sami dostať do bezpečia. Prebehla veľká záchranná akcia za pomoci horskej a záchrannej služby. Na pomoc prileteli helikoptéry. Dokopy sa na akcii podieľalo 80 záchranárov.

V blízkosti Knorrhütte vo výške 2051 metrov sa záchranári pokúšali oživovať dvoch skolabovaných bežcov - bohužiaľ neúspešne. Obaja zomreli na vyčerpanie a podchladenie. Jednalo sa o dvoch Nemcov vo veku 41 a 45 rokov.

Niekoľko ďalších športovcov sa podarilo zachrániť len v poslednej chvíli, šiesti boli s ťažkým podchladením prevezení do nemocnice v Garmischi.

Slová organizátora: "V tejto chvíli môžem vyjadriť len moju hlbokú ľútosť nad tým, čo sa stalo." povedal Peter Krinninger

Mal byť tento beh kôli zlej predpovedi odvolaný? Viacerí záchranári sú toho názoru, a považujú odštarovanie behu za veľmi ľahkovážne. V súčasnosti celý prípad vyšetruje štátna prokuratúra, otázka znie či bude vznesená žaloba voči hlavnému organizátorovi.

Táto udalosť samozrejme rozprúdila veľkú diskusiu. Na organizátorov sa vzniesla špŕška kritiky a najďalej zašiel vo svojej kritike bývalý horolezec a účastník podobných behov Reinhold Messner:

"Ľudia tu zdolávajú vrchy, nie preto, že by na ne chceli, ale jednoducho preto, že niekto tu niečo organizuje a ponúka nejaký program, ako stráviť voľný čas. Ľudia tu vbehli ako ovce do záhuby. Nikto predsa nebol prinútený sa na tomto humbugu podieľať."

"Vadí mi, že tam tí ľudia hore bežali. Hora bola zneužitá na niečo, čo nebola schopná zvládnuť. Cítim sa dotknutý, keď ľudia nerozumejú tomu, čo to vlastne hora je. To predsa nie je žiadna atrapa, alebo lezecká stena na športovom ihrisku. Ihrisko je pre preteky postavené, ale hora nie."

Samozrejme si Messner zlízol za tento postoj riadnu kritiku zo strany bežcov, nechýbali však ani súhlasné príspevky.

Zdroje:
www.alpin.de
www.stern.de

Oznam:
Vetroplachteam sa ospravedlňuje za dočasnú nefunkčnosť diskusie. Bojujeme proti spamu a dúfame, že už čoskoro si budete môcť zadiskutovať aj u nás.