Val Gardena: ochutnávka

05.08.2013
val-gardena-ochutnavka

Jedno z najznámejších centier „všetkého možného“ outdoorového v západnej časti Dolomitov netreba zvlášť predstavovať, stále sa tam niečo deje. Z každoročných podujatí, ktoré by mohli tu prítomných zaujímať, sú to preteky svetového pohára v zjazde a super-G na zjazdovke Saslong v decembri, alebo vraj najťažší európsky MTB maratón Sellaronda Hero v júni. Dolina s troma obcami (Ortisei, Santa Christina a Selva Gardena) je ale aj centrom ladínskej ľudovej kultúry, ktorú okrem tradičného rezbárstva pripomína množstvo folklórnych podujatí a výstav. V krajine sa tu človek cíti ako v parku a to všetko dokopy je súčasťou prestížneho zoznamu svetového dedičstva UNESCO. Ladínčinou ako materským jazykom hovorí 90% z 10 000 obyvateľov doliny, aj turistické smerovníky sú trojjazyčné. S domácimi sa v doline za „plnej prevádzky“ tlačí ďalších 20 000 turistov.

Zo stredu Slovenska je to sem asi 900km, ale veľmi jednoduchých – po rakúskej diaľnici (treba známku) cez Salzburg na Brennerský priesmyk (treba 8,5 Eura). Za Brixenom preč z diaľnice výjazdom Chiusa – Val Gardena a po zaplatení mýta za taliansku diaľnicu (asi 4Eurá) už je posledných pár km konečne „zadara“. Kruhák so sochou treba prefrčať rovno a „strada statale“ 242d už kľukato vedie do doliny. Po chvíli sa začnú otvárať prvé panorámy a prvé slinky odkvapnú... Kotvíme na hornom konci doliny, v Selve, v obkľúčení Picu, Raiseru a Saslongu. Panorámu na východe uzaviera Sella.

Na iných miestach tohto webu bolo popísané dosť o orgazmických zážitkoch z tejto oblasti, ale hlavne o bajkerských. Takže fotky v galérii berte ako ochutnávku niekoľkých turistických lahôdok, ktoré sa podarilo narýchlo „upiecť“ v strede leta 2013. Bohatá hostina s piatimi chodmi sa už chystá. Pri príprave jednotlivých jej chodov pomohla mapa Tabacco 05 (Val Gardena – Alpe di Siusi) v mierke 1:25 000. Podrobná aj presná je dosť, jedinou jej nevýhodou oproti našim mapám je fakt, že v nej nie sú časy pochodu od smerovníka k smerovníku.  A to dosť podstatne znepríjemňuje plánovanie túr. Autori možno rátajú s tým, že časy sú zbytočné, keď človek každú chvíľu stojí „s očami von a sánkou dole“, hlavne v prípade počasia, aké prialo nám.

Fotky Val Gardena: ochutnávka

RE: Val Gardena: ochutnávka
Jano 05.08.2013
Ripo, co bolo na udici, ze tak zabrala? Najkrajsia hrba kamenov na svete a to v takom pocasi, ked to nie je stastie. Dolomity, tam sa da snivat o horskom raji a peniaze co tam vydas sa nelutuju. Ci leto, alebo zima..A teraz do Sexten.

Ripo 05.08.2013
Ako sa hovorí, najlepšie zážitky sú tie neplánované. Zabrala v podstate najmä zhoda náhod (povinné čerpanie dovolenky + voľné miesto v aute + kamarát, ktorý si spomenul práve na mňa + nejaký ten zostatok na účte). Takže som vďačný, že ma ľudia, ktorí ma nepoznali, vzali so sebou a hrabol som po príležitosti všetkými dvadsiatimi :-) Takže teraz Sexténske, hovoríš? Vďaka za tip, akurát rozmýšľam čo so 4 voľnými dňami koncom augusta.